We kunnen ons onderscheiden als grootste ecozone van Europa.
Als Minke Schouten van It Dreamlân ziet wie haar gasten zijn, wat zij in het Lauwersmeergebied zoeken en vinden en wat de trends zijn in het recreatie en toerisme, dan heb je een gouden formule om echt onderscheidend te zijn. Schouten wees de deelnemers in een enthousiast betoog op hoe de USP’s van het gebied mogelijkheden bieden om de uitdagingen aan te gaan. En vooral waarom de tijd daarvoor rijp is.
De grootste groep van de gasten die It Dreamlân afgelopen jaar ontving (het natuurkampeerterrein had zo’n 13.500 overnachtingen), zijn gezinnen uit de Randstad die heel bewust kiezen voor een duurzame vakantie. Die geen animatieteam willen, maar een natuurspeelplaats waar kinderen eindeloos met zand en water kunnen spelen. Boomhutten bouwen, gewoon met wat er is, niet wat wordt aangereikt. Die lekker willen chillen, genieten van lekker eten en een kampvuurtje. Echte kampeerders of, als ze iets meer luxe willen, mensen die gaan voor de Cradle-to-Cradle-huisjes die It Dreamlân verhuurt.
Haar doelgroep staat voor een aantal trends in toerisme, liet Schouten zien aan de hand van een onderzoek van booking.com. En die trends sluiten één op één aan op wat het Lauwersmeergebied te bieden heeft. ‘Bewust op reis’ is zo’n trend, ‘betekenisvol reizen’ en ‘plastic not so fantastic’. In het Waddengebied zie je ze volgens Schouten allemaal terug. Bijvoorbeeld bij opruimdagen als Doe eens Wad. “Er is een groeiende groep mensen die niet meer wil vliegen, die heel bewust bezig is met de omgeving en die met plezier iets voor de omgeving doet tijdens de vakantie.”
Zero-waste is wat haar betreft ook een mooi voorbeeld. Dat is echt een beweging geworden van een hechte, groeiende community. Het Lauwersmeergebied heeft alles om die groep op maat te bedienen. “Rust en ruimte natuurlijk, maar als ik dat zeg, dan zegt Zeeland dat hebben wij ook. En terecht. Dus wat onderscheidt ons nou echt. We zijn Nationaal Park, Dark Sky Park en we liggen aan een Werelderfgoed. Dat is een combinatie die je nergens anders vindt.” Om die combinatie te benutten, moet het aanbod worden afgestemd op wat de doelgroep zoekt, stelde Schouten. “Boeren, politiek, detailhandel, horeca, iedereen.”
Uitdaging x trends x USP =
Als mensen kiezen voor een duurzame vakantie, willen ze zich ook duurzaam kunnen verplaatsen, geeft ze als voorbeeld, en brood en groenten kopen zonder plastic verpakking. Energieneutraal verblijven. Schouten riep iedereen op om daar samen aan te werken. Dan kan de Lauwerskust – een begrip dat ze vast lanceerde vooruitlopend op het Manifest dat later op de middag wordt overhandigd – zich onderscheiden als de grootste ecozone van Europa.
Dat kan volgens Schouten veel meer zijn dan een USP, het is ook het antwoord op een aantal uitdagingen waar het gebied voor staat, zoals de klimaatverandering, de achteruitgang in biodiversiteit, de plastic soep, krimp en niet in de laatste plaats gasboringen. Haar gasten genieten van de rijke graslanden naast het terrein, waar je grutto’s hoort, en van de zwaluwen die over het terrein vliegen. Schouten is ervan overtuigd dat dat doorwerkt. Eenmaal terug in de Randstad, gaan ze nadenken. ‘Wil ik hier blijven of wil ik iets anders.’ Dan denken ze weer aan de ruimte die ze hier hebben ervaren.
Omdat de kansen een antwoord kunnen zijn op de uitdagingen, is het volgens Schouten ontzettend belangrijk om dat wat het gebied zo bijzonder maakt te beschermen. Ze eindigt daarom met een vurig pleidooi om geen gasboringen toe te staan onder de Waddenzee. “We hebben een Werelderfgoed. Ik dacht dat dat betekent dat we het moeten beschermen voor de volgende generatie.”
Na inspirerende verhaal van Schouten neemt dagvoorzitter De Meijer de vijf minuten die er nog resten voor de lunch graag te baat om bestuurders en beleidsmakers in het gebied erop te wijzen dat ondernemers als Schouten, die veel voor het gebied kunnen betekenen, geen tijd hebben om in bottom-upsessies mee te denken over beleid. Daar hebben ze volgens haar juist professionals voor nodig die de tijd hebben om iets met alle goede ideeën te doen.